Rauwe of gekookte groenten?

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Rauwe groenten zijn volgens veel voedingsspecialisten het best. Want rauw is de meest natuurlijke vorm.

Maar die stelling blijkt toch te simplistisch te zijn. Rachel Carmody van de Harvard School of Arts and Sciences stelde vast dat niemand ooit de moeite had gedaan om na te gaan of de bereidingswijze van voedsel een verschil uitmaakt voor de energieopname. Naar de relatie tussen bereidingswijze en vertering is er onderzoek genoeg, maar het verband tussen de bereidingswijze en de hoeveelheid energie die het voedsel oplevert werd nooit onderzocht. Terwijl we toch eten om energie op te doen!

Carmody deed dan zelf een experiment met muizen, die ze zoete aardappelen en vlees gaf. Uit het gewichtverloop van de diertjes en de afgelegde afstand in een looprad, bleek dat gekookt voedsel tweemaal meer energie opleverde dan de rauwe variant.

Dit onderwerp moet nog verder onderzocht worden, maar onze darmflora kan alvast voor een deel van de verklaring zorgen. In onze darmen wonen bacteriën die ons voedsel helpen verteren. Daarbij gebruiken we al een deel van onze energie en dat zouden we dus in rekening moeten brengen. Zeker bij rauwe groenten kost dit energie!

Er is nog een reden om voor gekookt voedsel te kiezen. In onze vervuilde wereld weet je namelijk nooit wat er allemaal op je bord komt. Dit willen we natuurlijk niet overdrijven. Was je rauwe groenten goed en dan zou je er met een gerust hart je tanden in moeten kunnen zetten.

Om tot slot ons gezond verstand te laten spreken: kies voor afwisseling, en ga bewust om met je voeding.