Fietsen bij zeer warm weer

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Fietsen bij zeer warm weer is onverstandig en kan zelfs gevaarlijk zijn. Een goede voorbereiding is het halve werk.

Fietsen met dit heerlijke weer? Graag! Al hoeft het niet meteen op het warmste moment van de dag. Recreatieve fietsers worden door inspanningsfysiologen aangeraden om bij temperaturen boven 30 graden er niet meer op uit te trekken met de fiets. Ga je toch op een warmer moment fietsen, een goede lichamelijke conditie is dan de belangrijkste voorwaarde. Maar ook ’s voormiddags of ’s avonds kunnen fietsers geconfronteerd met het probleem van ‘deshydratatie’.

Dit vochtverlies kan op korte termijn tot zeer ernstige medische problemen leiden bij vijftigplussers en is meestal makkelijk te voorkomen door enkele eenvoudige maatregelen in acht te nemen.

1. Drink ongeveer 1,5 keer zoveel vocht als dat je zweet verliest (circa 1 liter per uur). Drink altijd grote slokken per keer. Frequent kleine slokjes prikkelt de maag minder goed, waardoor de maagontlediging trager is.

Bij extreem warm weer moet een fanatieke fietser voor elk uur fietsen achteraf minimaal 3 liter compenseren. Uiteraard niet in één keer, maar gespreid over de dag.

2. Water (hypotoon) is af te raden omdat het voor verdunning van het bloed zorgt. Om de energievoorraad, zout en mineralen op peil te houden, zijn isotone drankjes het beste. Isotone sportdranken zijn te herkennen aan de vermelding ‘isotoon’ op het etiket en aan de hoeveelheid koolhydraten (4-8 g/100 ml) en natrium (400 mg/100ml).

3. Kleed je niet te warm en kies kleding die de verdamping van zweet zo weinig mogelijk beperkt. Gebruik dus ‘ademende’ kleding.

4. Witte kleding heeft de beste weerkaatsing van warmte uit de omgeving, in tegenstelling tot zwarte kleding. Witte kleding heeft dus de voorkeur.

5. Bescherm je hoofd en nek wanneer blootstelling aan direct zonlicht onvermijdelijk is (helm, hoofddoek).

Voor fietsers: de helm heeft gaten voor een optimale luchtstroom binnen de helm.