Eet om te vermageren!

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Krijg je al kippenvel bij het horen van het woord “dieet”? Ben je al slechtgeluimd door het idee dat je op je eten moeten letten om een beetje af te vallen?

Dan hebben we 1 belangrijke boodschap voor jou: mens sana in corpore sano! Als we ons beter bewust worden van ons lichaam, ons lichaam aanvaarden zoals het is en innerlijk tot rust komen, dan mogen we gerust eten wat we willen omdat we zo kunnen vermageren zonder dieet!

Afvallen zonder af te zien

Laten we duidelijk zijn: je hoeft nooit honger te lijden maar het is gewoon de bedoeling je niet propvol te eten. Idealiter vul je je maag voor 80%. Daarnaast is het belangrijk om het onderscheid te maken tussen de lichamelijke behoefte om zich te voeden en de psychologische nood om een emotionele leegte op te vullen.

Als je echt naar je lichaam luistert, voel je wanneer het tijd is om te stoppen maar dat is niet altijd makkelijk. Maar eens je dit onder de knie hebt, zal je het snel gewoon zijn en er de vruchten van plukken. Je zal de kilootjes langzaam maar zeker zien verdwijnen.

Vermageren zonder honger: tips

Durf de confrontatie met je honger aan te gaan en wees niet bang voor het hongerig gevoel. Om terug contact te krijgen met het gevoel, is het goed om op regelmatige uren te eten. Denk aan wat je lichaam vandaag nodig heeft zonder al aan morgen te denken. Zo kan je je eetlust afstemmen op je gevoel…

Neem je tijd, kauw goed, vermeng het voedsel goed met je speeksel en concentreer je op de smaak van het eten! Heb je al vastgesteld dat het eten van chocolade in je verbeelding veel lekkerder is dan in de realiteit? Het eerste hapje chocolade geeft inderdaad veel voldoening maar voel je je nog zo lekker eens je de hele reep op hebt gegeten? Denk eraan wanneer je de volgende keer naar chocolade grijpt. Geniet van dat eerste blokje en bewaar de rest voor de volgende keer.

Om naar je lichaam te kunnen luisteren, is het belangrijk om traag te eten. Pas na 20 minuten wordt de boodschap naar de hersenen gestuurd om te zeggen dat het lichaam verzadigd is. Luister dus zo goed mogelijk naar je lichaam!

Eet om af te vallen

Eten is een activiteit op zich dat al je aandacht verdient. Kijk dus niet naar TV tegelijkertijd, lees niet je krant of iets anders maar concentreer je om het eten zelf. Eens je verzadigd bent, kan je je terug op andere dingen concentreren maar sla deze bewuste fase zeker niet over!

Als je vaak zin hebt om te snoepen, dan ligt daar meestal een emotionele oorzaak achter. Probeer hier even bij stil te staan wanneer je naar iets lekkers grijpt. Vraag je af of je echt zin hebt om dat op te eten en wat eventueel de reden is dat je al voor de zoveelste keer voor de snoepkast staat. Luister naar je lichaam en de kans is groot dat je zin na enkele minuten weer terug weg is.

Als je toch heel erg zin blijft hebben, gun jezelf dan dat pleziertje en geniet ervan!

Leer ‘neen’ zeggen

“Neen” zeggen is niet altijd makkelijk als je in gezelschap eet. Als je echt gemotiveerd bent om af te vallen, zal je echter moeten leren om af en toe neen te zeggen. Durf het dessert te weigeren, durf neen te zeggen als men je bord nog eens wil volscheppen en blijf er vooral ontspannen bij. De eerste keer zal je misschien verbaasde reacties krijgen maar men zal snel wennen aan je nieuwe gewoontes. Ondertussen ben jij goed op weg om je doelstellingen te bereiken!

Met bovenstaande tips zullen je overtollige kilo’s snel verdwijnen en ben je snel terug op je gewenst gewicht! Veel succes!