Een buikje? Dit kan je er aan doen!

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Mannen hebben door hormonen meer aanleg voor een dikke buik dan vrouwen. Maar wat kan je daar aan doen?

Buikvet bij vrouwen van middelbare leeftijd en mannen

Bij mannen en vrouwen van middelbare leeftijd hoopt vet zich met name op rond de buik en borsten. Van nature zit op deze plekken dus het meeste vet en bij (licht) overgewicht neemt vaak met name op deze plaatsen de hoeveelheid vet toe.

Geheimtips tegen buikvet

- Uit een studie van The University of Michigan blijkt dat een dieet waarin geregeld bosbessen worden gegeten uiteindelijk zorgt voor een significante afname van buikvet. Een andere universiteit, de Tufts University, heeft zelfs vastgesteld dat een regelmatige inname van catechines (die je met name vindt in bosbessen) het verlies van buikvet met 77% vergroot t.o.v. een dieet met weinig tot geen catechines.

- Alcohol onderdrukt de testosteron-productie. Dit hormoon is, bij zowel vrouwen als mannen, betrokken bij de afbraak van vet. Wie veel alcohol nuttigt, breekt dus minder vet af en slaat juist meer op. Dit vet wordt met name opgeslagen op de buik en rond de organen in de buik. Drink geen calorieën - neem geen frisdrank, vruchtensappen, gezoete dranken en niet meer dan 3-4 glazen wijn of alcohol per week bij de maaltijd.

- Controleer de hoeveelheid koolhydraten die je binnenkrijgt. Wie te veel koolhydraten eet, traint zijn lichaam om vooral dit als energiebron te gebruiken. Door minder koolhydraten te eten nemen het aantal enzymen dat vet kan verbranden toe en verandert je metabolisme geleidelijk naar dat van een vet-verbrander.

- Start de dag met eiwit - dit maakt je stofwisseling sneller en gaat bovendien de hele rest van de dag de honger tegen. Neem eieren, een eiwit shake, noten, zaden, kip of vis. Vermijd graanproducten, zelfs volkoren meel, fungeren als suiker in je lichaam.

- Eet vetten - vooral voeding met omega-3 zoals sardines, avocado’s, noten en wilde zalm zijn goed. Vermijd geraffineerde en bewerkte plantaardige oliën, behalve olijfolie.

- Zorg voor voldoende slaap: slaaptekort verandert de stofwisseling en verhoogt het hunkeren naar koolhydraten en suiker. Slapen is heilig. Maak van je slaapkamer een donkere en niet te warme tempel en blijf daar voor 7 tot 8 uur per nacht.