De voordelen van mediterrane voeding

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Onverzadigde vetten uit avocado’s, olijfolie en noten verlagen het risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Dat komt omdat ze de insulinewerking van je lichaam verbeteren.

Vet wordt traditioneel beschouwd als leverancier van te veel energie, maar toch blijken de juiste voedingsvetten onverwachte gezondheidsvoordelen op te leveren. En dus maken deze vetten wel degelijk deel uit van een gezonde voeding.

Meghana Gadgil van de Johns Hopkins universiteit in Washington analyseerde de gegevens van 164 testpersonen met een lichte hypertensie. Deze mensen volgden 3 verschillende diëten: het eerste dieet was rijk aan koolhydraten, het tweede was een proteïnerijk dieet en het derde focuste op onverzadigde vetten. Het gewicht van de deelnemers werd stabiel gehouden.

Via bloedstalen werden de insuline- en glucosespiegels van de testpersonen gecontroleerd. De onverzadigde vetten bleken het beste effect te hebben op de werking van lichaamseigen insuline.

Deze vaststelling verklaart deels het gezonde effect van mediterrane voeding, waarin olijfolie en noten een vaste plaats hebben naast veel groenten en fruit, veel vis en weinig dierlijke eiwitten uit vlees.

Dus ook zonder gewichtsverlies kan je - mits gebruik van de juiste vetten - aan je gezondheid werken.