Dat zomergevoel, ook in de winter!

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Als de herfst nadert, voelen we ons minder goed. In de winter worden heel wat senioren dan echt depressief. Dit kan je er nu al aan doen!

Een winterdepressie is een vorm van depressiviteit die in verband wordt gebracht het aanbreken van korte, donkere dagen. Onderzoek heeft aangetoond dat de hoeveelheid daglicht van invloed is op ons humeur. Een winterdepressie, ook wel winter blues of winter dip genoemd, begint meestal in de herfst, verergert in de winter en verdwijnt als de lente begint. Het zorgt voor een laag energielevel en kan stemmingswisselingen veroorzaken.

Zo voorkom je een winterdepressie: bereid je nu voor! Als de dagen korter zijn en de wind om het huis giert stijgt het gevoel van eenzaamheid en isolatie bij veel senioren. Vrienden en familie komen minder vaak op bezoek, ook zij kiezen ervoor om lekker warm binnen te blijven. Toch is het belangrijk om het contact warm te houden.

Maak een bezoekschema voor vrienden, buren en familie zodat er regelmatig iemand op visite gaat. Zelfs een simpel telefoontje kan al een heel verschil maken.

Maak elke dag een wandeling

Ga 30 minuten buiten wandelen als de zon aan schijnt en blijf niet binnen zitten. Een wandeling maken in het bos kan tevens rustgevend en stressverlagend werken. Op deze manier heb je ook meer energie om de dag verder te zetten. Als je nu, in de zomer, al op zoek gaat naar verschillende korte wandelingen in je buurt (zowel in een bos als in de stad), heb je in de winter geen uitvluchten: er is altijd wel een wandeling die ook met regen of ijs lukt!

Neem vitamines

Vanaf de eerste koele herfstadgen begin je ermee; extra vitamine D in te nemen. Als we in België wonen en niet iedere dag vette vis eten, hebben we tijdens de wintermaanden niet voldoende vitamine D. Vitamine D bevordert de aanmaak van het hormoon Calcitriol. Het verbetert onze immuniteit.

Investeer in een daglichtwekker

Heb je erg veel moeite om ’s ochtends wakker te worden en op gang te komen, kijk dan eens naar een daglichtwekker. Zo’n wekker simuleert de zonsopgang door een half uur voordat hij afgaat steeds meer licht te produceren. De theorie is dat je hersenen daardoor de opdracht krijgen te stoppen met de productie van melatonine, het hormoon wat ons slaperig maakt. Slaap ook met het venster op een kier; frisse lucht helpt je beter te slapen!