Beter slapen

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Het belang van een goede nachtrust is niet te onderschatten. Een derde van ons leven brengen we door in bed. Zowat 1 op 3 mensen kampt met slaapproblemen. Meestal zijn die tijdelijk en een gevolg van één of andere gebeurtenis. Men spreekt pas van slapeloosheid wanneer iemand zonder duidelijke reden dagenlang last heeft om in slaap te raken. Hieronder volgen enkele tips voor een betere nachtrust.

Slaap voldoende

De modale Belg slaapt gemiddeld 7 uur en 20 minuten. Uit onderzoek blijkt dat mensen in de afgelopen veertig jaar per nacht maar liefst een volledig uur minder zijn gaan slapen.

Toch is het een mythe dat iedereen 8 uren slaap nodig heeft. Ongeveer 10% van de bevolking heeft genoeg aan een gemiddelde van 6,5 uur per nacht en zowat 15% heeft meer dan 9 uren nodig. Slaap daarom niet meer dan nodig is maar respecteer het slaapritme waaraan je lichaam gewend is.

Eet gezond en vermijd stress

Te veel eten vlak voor het slapengaan, zorgt ervoor dat het lichaam niet tot rust komt. De spijsvertering werkt verder na de maaltijd en daarom is het aangewezen om tenminste 2 uur voor het slapengaan niet meer te eten. Vermijd ook moeilijk verteerbare ingrediënten zoals paprika’s en opwekkende dranken zoals koffie.

Ook onaangename gebeurtenissen leiden tot stress en gebrek aan gemoedsrust. Gelukkig maakt ons lichaam zelf bepaalde stoffen aan om tot rust te komen. Ook het innemen van bepaalde natuurlijke stoffen in tablet- of vloeibare vorm, kan de aanmaak van deze stoffen stimuleren.

Tryptofaan - dat o.a. in pompoenpitten zit - is een essentieel aminozuur dat de hersenen aanspoort serotonine te maken. Serotonine heeft een temperend effect op stress, angstgevoelens en depressie en leidt tot gevoelens van rust en geluk.

Tryptofaan zorgt ook voor de vorming van het slaaphormoon melatonine. Dit is een natuurlijke stof die positieve effecten heeft op het in- en doorslapen, het hart en de bloedvaten, tijdens de overgang, tegen veroudering en vele andere processen. Het is onze pijnappelklier die uit het tryptofaan serotonine en melatonine maakt. Tegenwoordig bestaat er ook tryptofaan in tabletvorm als een natuurlijke ondersteuning voor een gezonde nachtrust.

Investeer in een goed bed

De manier waarop we slapen is van cruciaal belang. Onze slaapkwaliteit staat of valt met de juiste keuze van een goed slaapsysteem.

Slaap hebben we nodig om weer op krachten te komen en om onze cellen en spierweefsel te laten herstellen. De houding waarin we slapen verschilt echter van persoon tot persoon. Voor de optimale slaaphouding is de juiste positie van de wervelkolom belangrijk.

De tussenwervelschijven in onze wervelkolom bestaan voor een groot deel uit vocht, dat dienst doet als schokdemper. ’s Nachts moet dit vocht worden aangevuld, en dat kan alleen als onze rug zo weinig mogelijk belast wordt. Dat is het geval wanneer je wervelkolom in elke ligpositie een mooie, rechte houding aanneemt. Een ergonomisch verantwoord bed is dus een aanrader.

Slapen op een individueel aangepast slaapsysteem kan rugklachten helpen voorkomen. Hierbij is de juiste combinatie van matras en bedbodem elementair.

Zorg voor een ononderbroken slaap

Meer dan de helft van de 50-plussers staat ’s nachts één of meerdere keren op om te gaan plassen. Dit heet nocturie. Als je ’s nachts niet kan doorslapen, ben je overdag minder vitaal. Tegen nocturie kan je een aantal voorzorgsmaatregelen nemen.

Drink overdag voldoende (tot in het begin van de namiddag), maar beperk het drinken in het laatste stuk van de dag. Eet ook niet meer vlak voor je gaat slapen, want de spijsvertering bevordert de urineproductie.

Nog een goede nachtrust gewenst...