Ben jij fit voor je leeftijd?

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Test of jij nog fit bent voor je leeftijd!

Vanaf je vijftigste geldt; minimaal vijf keer per week een half uur (matig) intensief bewegen. Daardoor wordt onder meer het hartvaatstelsel in goede conditie gehouden, bovendien is bewegen goed om overgewicht en diabetes te voorkomen en stress en depressies te verminderen. Volgens nieuw Canadees onderzoek helpt dit ook om mentaal fit te blijven. Matig intensief betekent: het hart gaat iets sneller kloppen, de ademhaling versnelt en er is sprake van licht transpireren.

Ben jij eigenlijk wel fit voor je leeftijd?

Checklist voor vijftigers

- Op een gematigd tempo kunnen lopen voor 60 seconden zonder stoppen
- Vijf burpees doen zonder te stoppen
- Met je benen gekruist op de grond gaan zitten zonder je handen te gebruiken, en dan opnieuw rechtstaan

Checklist voor zestigers

- Regelmatig meer dan 10.000 stappen per dag zetten
- 12 squats doen zonder te stoppen
- Je vingertoppen elkaar laten raken met één hand over je schouder en één achter je rug

Checklist voor zeventigers

- 1,5 kilometer wandelen in minder dan een kwartier
- Een trap met 10 treden probleemloos binnen de 30 seconden opklimmen
- Opstaan van een stoel zonder handen of armen te gebruiken, en dat 12 keer herhalen in 30 seconden