Een beetje vergeetachtig de laatste tijd?

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

«Hoe heet hij nu ook alweer?», «Waar heb ik mijn sleutels nu weer gelegd?» ...

Iedereen vergeet al eens iets en met de leeftijd wordt dat er uiteraard niet beter op… Je hoeft je hierover niet ongerust te maken tenzij je vindt dat het je dagelijks leven verstoort.

Wat kan je doen om minder vergeetachtig te zijn? Welke voeding stimuleert het geheugen? Fiftytoo geeft je het antwoord in dit artikel.

Geheugenproblemen

Vergeet je af en toe een geboortedatum of de naam van een persoon? Dat is zeker geen drama…het is zelfs normaal, zeker vanaf een bepaalde leeftijd. Met de leeftijd verliezen we neuronen en het geheugen wordt minder efficiënt, waardoor we met de tijd wat vergeetachtiger kunnen worden.

Als je het gevoel hebt dat deze vergeetachtigheid je dagelijks leven negatief beïnvloedt, dan is het belangrijk om er met je arts over te praten. Indien nodig kan die je doorverwijzen naar een specialist.

Herhalen en associëren

Als je iets moet leren of je wil er in ieder geval zeker van zijn dat je een event, een naam of een adres niet vergeet, dan is er maar 1 oplossing: herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Herhaling bevordert het opslaan in het geheugen. Als je echt dingen wil leren, is het goed om de draad na enkele dagen weer op te pikken en weer te herhalen.

Om het geheugen te bevorderen, is het ook goed om te associëren en de link te leggen tussen de elementen die onthouden moeten worden en de elementen op logische wijze te groeperen. Verzin een verhaaltje met de woorden die je moet onthouden, plaats de zaken in een ruimtelijke en tijdelijke context of associeer je met zaken die je al kent. Zo kan je manieren vinden om lijsten of namen te onthouden.

Voeding

Onze voeding heeft geen rechtstreekse invloed op ons geheugen maar heeft wel een belangrijke invloed op onze concentratie. Geef daarom de voorkeur aan voeding die rijk is aan vitamine A, C en E en omega3. Deze voeding stimuleert ons cognitief vermogen!

Cafeïne zit in koffie en cola en in mindere mate in thee en kan een “boost” geven, waardoor je energieniveau en concentratie even een duwtje in de rug krijgt en het geheugen ook even beter kan werken. Cafeïne heeft helaas ook nadelige effecten: koffie geeft de indruk dat men zich beter kan concentreren en kan slapeloosheid veroorzaken.

Lichaamsbeweging

Geheugentraining kan efficiënt blijken voor het geheugen. Let daarbij echter op dat je je niet beperkt tot 1 type oefening: het geheugen is een rijke bron (taal, cultuur, visueel geheugen,…) en heeft daarom verschillende strategieën nodig. Je kan daarbij denken aan bridge, schaken, lezen of sudoku.