Artrose bestrijden met een aangepaste voeding!

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Wat is artrose?

Artrose is een vorm van degeneratie of achteruitgang van de gewrichten, een reumatische gewrichtsziekte, meer bepaald van het kraakbeen. De ziekte komt vaker voor naarmate men ouder wordt. De chronische ontsteking zorgt uiteindelijk voor een verminderde weerstand van het kraakbeenweefsel dat beetje bij beetje beschadigd wordt.

De soepelheid en stevigheid van gezond kraakbeen is afhankelijk van drie elementen: 

- Proteoglycanen die het water aantrekken en ophouden ;
- Collageen dat de proteoglycanen op hun plaats houdt ;
- Kraakbeencellen die verantwoordelijk zijn voor de productie van collageen en van proteoglycanen die, op hun beurt, het kraakbeen herstellen.

Dankzij de gecombineerde werking van deze drie elementen kan het kraakbeen functioneren zoals het hoort. Maar wanneer één van de elementen het laat afweten, dan is ook het kraakbeen aangetast. Het gewricht wordt stijf en veroorzaakt pijn. In plaats van glad wordt het kraakbeen nu ruw en vertoont het scheurtjes. Door zijn oneffen oppervlak hindert het kraakbeen u in uw bewegingen. In echt ernstige gevallen is het kraakbeen zelfs helemaal weg en is er dus geen enkele schokdemper meer tussen uw beenderen.

Zie ook het artikel ‘Gewrichtspijnen? Er zijn oplossingen!’.

Risicofactoren

- Erfelijkheid ;
- Overgewicht, vooral bij knieartrose, door de druk die op het gewricht uitgeoefend wordt ;
- Gewrichtsletsels veroorzaakt door steeds dezelfde bewegingen of gewoonten: hoge hakken dragen, met een toetsenbord werken, de stand van de handen en armen bij het bespelen van een muziekinstrument, bepaalde repetitieve handelingen van sporters… ;
- Nawerking van een ongeval: verstuikingen, breuken… ;
- Afwijkingen ;
- Weefselacidose ;
- Onaangepastheid van de spieren, niet meer kunnen bewegen ;
- Stukjes gewricht die ontstaan als gevolg van de eerste letsels en die de ontsteking in stand houden ;
- Sedentair leven en overmatig gebruik van vet in de voeding, meer bepaald omega 6-vetten, die aanleiding geven tot erg actieve ontstekingshormonen, in tegenstelling tot de omega 3-vetten die het kraakbeen wel beschermen ;
- Oxidatieve stress.

Voedingstips

Vermijd of verminder allereerst elk risico op overgewicht!

Aangezien artrose betrekking heeft op het botmetabolisme, moet u vervolgens voor een voeding kiezen die het bot versterkt: 

- Rijk aan calcium: sardines met graten, amandelnoten, kruisbloemige groenten, sesamzaad… ;
- Rijk aan vitamine C dat, in combinatie met calcium, gekend is voor zijn verlichtend effect op artrosepijnen. Bovendien is vitamine C noodzakelijk voor de collageensynthese: rupsklaver, citroen, kiwi, broccoli, peterselie… ;
- Rijk aan kalium. Dit mineraal vermindert het calciumverlies door de effecten van een te zure voeding te neutraliseren: look, abrikozen, avocado, bananen, zoete aardappel… ;
- Rijk aan vitamine D (levertraan, lever, eieren, 10 minuten per dag blootstelling aan de zon) en aan vitamine K (lever, groene groenten…) die het vasthouden en de opname van calcium bevorderen.

Bepaalde deeltjes versnellen het verouderingsproces: de vrije radicalen. Om hun werking te bestrijden, moet u voldoende antioxidanten opnemen. Kies dus bij voorkeur voor volgende voedingsgewoonten: 

- Rijk aan fruit en groenten: kolen, die glucosinolaten bevatten, rode vruchten, bron van flavonoïden, en andere plantaardige producten die rijk zijn aan antioxidanten (vitamines C en E, polyfenolen, carotenoïde…) ;
- Peulgewassen ;
- Noten ;
- Granen.

Polyonverzadigde vetzuren van het type omega 3 hebben ontstekingswerende eigenschappen. Eet dus voldoende: 

- Vette vissoorten uit volle zee: heilbot, makreel, sardines, haring… ; 
- Noten ;
- Koolzaadolie ;
- Lijnzaad.

Silicium heeft ook een invloed op de vorming van kraakbeen en vindt men terug in vezels en kraakbeen van kip.

Vergeet ook de vitamines B6 niet, want die helpen tegen ontstekingen: bananen, volle graansoorten, peulvruchten, paddenstoelen, lever…

Ook stressbeheersing is belangrijk want stress brengt vrije radicalen voort en veroorzaakt spierkrampen. Voorkom terzelfder tijd magnesiumtekorten, een macro-element dat rijkelijk aanwezig is in vijgen, donkergroene groenten, volle granen, algen of avocado.

Glucosaminesulfaat, tot slot, heeft ook een invloed op de vorming van gewrichtskraakbeen en vertraagt de afbraak ervan. Het is verkrijgbaar als voedingsupplement.