Aardbeien en bessen zijn goed voor het geheugen

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Eén van de dingen die ons het meest storen bij het ouder worden, is het gevoel dat we vergeetachtig worden. Wist je dat je je geheugen ook met voeding kan ondersteunen?

Geheugen getest

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het eten van bessen of aardbeien de achteruitgang van het geheugen bij ouderen vertraagt. Ze zijn dus positief voor de hersenwerking. De onderzoekers gebruikten gegevens van meer dan 16.000 vrouwelijke 70-plussers. Hun mentaal functioneren werd gemeten in drie telefonische interviews waar twee jaar tussen zat. In de interviews vroegen de onderzoekers om de details van een tekst te herinneren die ze net hadden gehoord of om de volgorde van woorden of een getallenlijst te herinneren.

De vrouwen die de meeste blauwe bosbessen en aardbeien aten ontwikkelden langzamer geheugenproblemen in vergelijking met de vrouwen die er weinig of geen aten. Eén of twee porties bosbessen of minstens twee keer aardbeien per week leverden de dames een duidelijke winst op inzake geheugen en hersenen: het verschil was gelijk aan tweeënhalf jaar veroudering.

Veel antioxidanten

Bosbessen en aardbeien zijn rijk aan antioxidanten. Vooral bosbessen blijken wat dat betreft een aanrader. Ze bevatten veel flavonoïden, en dat zijn krachtige antioxidanten. Flavonoïden komen vooral voor in geneeskrachtige kruiden, groenten, fruit, noten en op planten gebaseerde dranken zoals thee en wijn. Ook cacao is rijk aan flavonoïden.

Meer bosbessen of aardbeien eten is een eenvoudige maatregel om aan je geheugen te werken, maar wel een kostelijke! Ook appels zijn rijk aan antioxidanten, dus als je je budget niet te sterk wilt belasten, wissel dan eens af.

Lees ook het artikel ‘Eet meer aardbeien!’.