65-plussers: vallen voorkomen met simpele oefeningen

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Eén van de grootste oorzaken van verwondingen en zelfs sterfte bij 65-plussers is een val. Eén op drie van hen krijgt er minstens één keer per jaar mee te maken. Simpele oefeningen kunnen het aantal valpartijen met één derde verminderen.

Aan de hand van een onderzoek bij driehonderd 70-plussers is wetenschappelijk aangetoond dat diegenen onder hen die deelnamen aan een cursus die hun evenwicht en kracht verbeterde, 31% minder ongelukken kregen.

Evenwicht Het LiFE-programma (Lifestyle integrated Functional Exercise) werd ontwikkeld door een onderzoeksteam van de Universiteit van Sydney. Het gaat om een routine van dagelijkse activiteiten, zoals wandelen, over objecten stappen en overgaan van zitten naar staan.

Volhouden Voorlopig doet echter minder dan tien procent van de ouderen aan krachttraining, terwijl nog minder mensen regelmatig evenwichtsoefeningen doen. Daarom werden de oefeningen in het LiFE-programma geïntegreerd in de dagelijkse activiteiten van de ouderen. Daardoor zouden ze de oefeningen beter en langer volhouden.

Gevolgen De verschillen waren erg duidelijk. In vergelijking met de ouderen uit het sportprogramma, toonden de LiFE-patiënten meer verbetering qua evenwicht, sterkte van de enkels én deelname aan het dagelijkse leven. Het programma zorgt dus zowel voor een daling van het risico op valpartijen als op broosheid.

Enkele basisoefeningen:
- Zit en sta: Zet je neer op een stoel, plaats je voeten lichtjes achter je knieën en ga traag rechtstaan. Ga daarna terug zitten en herhaal.

- Op één been: Het overgeven van je gewicht van het ene been naar het andere, is een grote uitdaging voor je evenwicht.

- Hiel/tenen opheffen: Hou een stoel vast voor de steun en ga op je tenen/de bal van je voet staan. Hef je hiel/tenen zo hoog mogelijk. Herhaal tien keer.

Bron: Goed Gevoel

Meer weten

Sporten voor vijftigplussers: http://www.fiftytoo.be/nl/U-sport-t...