Waar of niet waar: van fruit eet je zoveel je wil

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Fruit is gezond, dat weten we allemaal. Mag je er dan zoveel van eten als je maar wil?

Er is een groot verschil tussen groenten en fruit. Van groenten kan je inderdaad zoveel eten als je maar wil, maar bij fruit ligt dat anders. Het bevat naast vitaminen namelijk ook suiker. En suiker mag niet in overmaat aanwezig zijn in gezonde voeding. Deze regel telt ook voor gedroogd fruit, want dat bevat zelfs nog meer suiker (maar ook een pak meer vitaminen en mineralen, waardoor ze een perfecte vervanger zijn voor snoep.

Dagelijkse aanbevolen hoeveelheid

Diëtisten raden aan om 300 gram groenten en 2 stukken fruit per dag te eten. Wanneer je niet veel tijd hebt, kan je kiezen voor diepvriesfruit of -groenten. Die bevatten namelijk dezelfde hoeveelheid vitaminen en mineralen als verse. Het nadeel is wel dat de structuur van fruit of groenten verloren gaat tijdens het vriesproces.

Variatie Het is belangrijk om te variëren. Elke kleur staat immers voor een ander type vitaminen en antioxidanten: kies dus voor een afwisselend kleurenpalet op je bord. Groentenburgers zijn lekker, maar gepaneerd nemen ze erg veel vetstof op tijdens het bakproces. Probeer ze eens te bereiden in de oven, zonder toevoeging van vet.

Smakelijk!

Bron: Belgocatering