Eten om niet te vergeten

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Eens we de veertig passeren, begint ons cognitief vermogen er helaas op achteruit te gaan. Maar volgens CBS News kan je door de juiste voeding je geheugen al snel beter laten werken.

Sommige momenten van vergetelheid zijn compleet normaal, maar recent onderzoek heeft uitgewezen dat een gezond voedingspatroon rechtstreeks kan gelinkt worden aan leeftijdgebonden geheugenverlies.

Volgens Judy Matusky, diëtiste aan het Bryn Mawr ziekenhuis in Philadelphia zijn er bepaalde voedingsstoffen waarvan onderzoek heeft uitgewezen dat ze bevorderlijk zijn voor het geheugen naarmate we ouder worden.

Yoghurt

Zo is yoghurt erg rijk aan vitamine B12, en daarmee één van de beste voedingswaren om leeftijdsgebonden geheugenverlies te bestrijden. Deelnemers aan het onderzoek die weinig B12 tot zich namen, bleken erg slecht te presteren in lange termijn geheugentests.

Zalm en noten

Volgens hetzelfde rapport zijn ook zalm en noten erg bevorderlijk voor een goed geheugen. CBS journaliste Stephanie Stahl: "Op MRI scans vertoonden mensen die weinig omega 3 in het bloed hadden hersenen die tot twee jaar ouder leken dan hun werkelijke leeftijd."

Ander eten om niet te vergeten

Nog goed om leeftijdsgebonden geheugenverlies tegen te gaan zijn: spinazie, broccoli, eieren, sardines, zonnebloempitten.

Bron: Huffington Post, CBS