Impact van reisadvertenties onderzocht

Erover praten op het forum Uitprinten Stuur naar een vriend

Een onderzoek van het Familie Kenniscentrum (Nederland) geeft aan dat vijftigplussers reisadvertenties belangrijk vinden bij de keuze van hun vakantie, maar meer dan een kwart vindt ze ’afgezaagd’. Elf organisaties kregen van hen amper een 6 op 10.

Meer dan een kwart van de vijftigplussers vindt dat de advertenties niets tonen waardoor ze het product willen kopen. Voor 35% van de vijftigplussers is de herkenbaarheid belangrijk.

Wél goed

Eén van de best beoordeelde advertenties is er eentje van DFDS Seaways, met als kop ‘Mijn hoteltrip naar Schotland: Een schot in de roos’. De paginagrote advertentie is een combinatie van aantrekkelijke foto’s en een informatieve, enthousiasmerende tekst. Meest genoemde kenmerken van de advertentie zijn de herkenbaarheid, ‘is leuk, doet me genieten’ en ‘maakt me enthousiast’. Een advertentie van Landal krijgt hetzelfde cijfer: een 6,6. Deze scoort hoog op herkenbaarheid, maar ook op afgezaagdheid.

Tips voor de adverteerders

Het Familie Kenniscentrum heeft uit het onderzoek de volgende tips onthouden voor wie reisadvertenties wil maken die de vijftigplussers aanspreken:

- de goede kwaliteit van de service en producten benadrukken
- gebruik begrippen als samenzijn, gezelligheid, rust, ontspanning, want dit zijn de redenen waarom vijftigplussers op vakantie gaan
- maak goed gebruik van een bekende merknaam: vijftigplussers zijn hier gevoeliger aan dan jongere consumenten
- wees actief op de sociale media: mensen tussen de vijftig en zestig laten zich in grote mate leiden door recensie websites zoals TripAdvisor
- spreek de vijftigplussers aan op een originele manier, durf!

Waar houd jij rekening mee bij het kiezen van je vakantie? En wat vind jij een geslaagde advertentie?

Beeld: de advertentie van DFDS Seaways die met lof werd onthaald door het testpubliek

Bronnen: Route50Plus.nl/Familie Kenniscentrum NL